Nieuws

Een ISO 9001 of ISO 27001 certificaat, wat zijn de voordelen?

Een ISO- 9001 (kwaliteit) of 27001 (informatiebeveiliging) certificaat voor jouw organisatie heeft niet alleen invloed op deze specifieke gebieden. Wanneer jouw organisatie een van deze certificeringen heeft behaald toont zij aan een bepaalde graad van kwaliteit te kunnen garanderen. Klanten weten hierdoor dat jouw organisatie mogelijk meer betrouwbaarheid, kwaliteit en veiligheid van informatie biedt dan de concurrent.
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op
9/12/2024

De voordelen

Tijdens de implementatie van een ISO-norm ga je met een aantal elementen van jouw interne bedrijfsvoering aan de slag. Zo breng je bedrijfsprocessen, risico’s, kwaliteitscriteria en leveranciers in kaart en krijg je grip op deze onderdelen binnen jouw organisatie. Door gebruik te maken van kansen en mogelijkheden die boven water komen tijdens het doorlichten van het managementsysteem, kun je vaak eenvoudige, maar effectieve verbeteringen doorvoeren.


Het in kaart brengen van risico’s op zichzelf is een voordeel die zowel ISO 9001 als ISO 27001 met zich mee brengen. Door de in kaart gebrachte risico’s efficiënt te behandelen en hierbij tactische afwegingen te maken, wordt er bewust omgegaan met mogelijke gevaren die je anders wellicht gemist had. Hiermee waarborg je de continuïteit en het imago van de organisatie.

Andere voordelen zijn:

  • Hoger aantal potentiële klanten;

Het bezitten van een ISO 9001 certificaat brengt de mogelijkheid met zich mee dat jouw klantenbestand groeit. Sommige bedrijven hebben de eis dat een leverancier in het bezit is van deze norm. Het (laten) certificeren van jouw bedrijf kan hierdoor zorgen voor een toename in klanten.

  • Verhoogde grip op bedrijfsprocessen;

Doordat processen in kaart gebracht zijn, wordt duidelijk waar zwakke of juist sterke punten liggen. Hier kun je gebruik van maken door verbeterpunten te implementeren en een continu verbeterproces te starten.

  • Veiligheid van informatie;

Vaak wordt onderschat hoe belangrijk informatie voor een organisatie is. En hoe belangrijk het is om deze informatie veilig op te slaan, te delen of te bewerken. Het implementeren van een ISO 27001 kan hier een verschil maken, deze norm schrijft namelijk een aantal maatregelen voor die genomen kunnen worden om informatie te beschermen.

  • Vermindering in kosten;

Door het in kaart brengen van processen en implementeren van verbeterpunten, dalen mogelijk de productiekosten door het wegnemen van inefficiëntie en verminderen van doorlooptijden. Ook verminder je het aantal productiefouten door productkwaliteit te standaardiseren. Zo wordt er minder verspild en efficiënter gebruik gemaakt van grondstoffen.

  • Toename in betrokkenheid van personeel;

Omdat bewustwording een belangrijk onderdeel van de norm is, wortelt dit zich in de cultuur van jouw organisatie. Medewerkers worden betrokken door bewustwordingsprogramma’s en verbeteren vanuit zichzelf de kwaliteit van het bedrijf.

  • Toename in klanttevredenheid

In de ISO 9001 staat klanttevredenheid centraal. Door de norm juist te implementeren verbeter je de continuïteit en kwaliteit van jouw diensten of producten. Hierdoor stijgt de klanttevredenheid, behoud je meer van je bestaande klanten en verbeter je het imago van jouw bedrijf.

       
Ontdek de juiste software voor jouw ISO-managementsysteem
Download gratis whitepaper
Kilian Houthuijzen
Commercieel Manager & Partner
085 773 60 05
Naar nieuwsoverzicht
KAM Certificeringen is nu Fendix

Wij zijn partner van