Nieuws

Het onderhouden van je ISO-certificaat. Dit houdt het in.

Jouw certificaat is binnen, en vol trots laat je het aan al je klanten zien. Na deze mooi mijlpaal zou je denken dat je werk voltooid is. Maar, zodra het feest voor het behalen van je certificaat voorbij is, begint het echte werk eigenlijk pas. Om het certificaat te behouden moet het managementsysteem namelijk onderhouden en continu verbeterd worden.
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op
9/12/2024

Wat houdt onderhoud precies in?

Onderhoud is het controleren van het managementsysteem. Taken die hierbij belangrijk zijn:

  • De controls van de jaarplanning uitvoeren (bijvoorbeeld het maken back-ups, testen van het continuïteitsplan en het controleren van uitgegeven autorisaties)
  • Het meten en monitoren van gestelde doelstellingen.
  • Het controleren of procedures daadwerkelijk gevolgd worden. Bijvoorbeeld voor uitdiensttreding wanneer iemand vertrekt.

Het is belangrijk om kritisch te blijven en jezelf af te vragen of jouw organisatie het opgestelde beleid ook echt naleeft.

Continue verbetering

Naast het naleven van het beleid, is continu verbeteren ook een verplicht onderdeel van een ISO-certificering. Het is dus geen optie om je managementsysteem te laten verstoffen. Stel dat je eerder hebt besloten dat één back-up per dag genoeg is. Maar als je nu aan een nieuw project werkt met gevoelige informatie, is het verstandig om te overwegen of twee back-ups per dag niet veiliger zijn. Het gaat niet alleen om het efficiënt en effectief uitvoeren van het beleid, maar ook om het kritisch beoordelen ervan. Dit is van belang om het managementsysteem doeltreffend te houden.

Implementatie van verbeteringen

Het zien van verbetermogelijkheden is één ding, maar deze daadwerkelijk implementeren is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het doorvoeren van verbeteringen is belangrijk om nieuwe problemen in de toekomst te voorkomen. Mensen zijn van nature gewend aan routines en het veranderen daarvan gaat vaak niet zonder weerstand. Bij Fendix begrijpen we de norm, kennen we het beleid en weten we hoe we iedereen binnen de organisatie kunnen betrekken bij deze veranderingen.

Waarom onderhoud laten doen?

Het zelf uitvoeren van onderhoud na de implementatie van de ISO-certificering brengt uitdagingen met zich mee. Dit is waarom 98% van onze klanten ervoor kiest om onderhoud bij ons af te nemen:

  • Objectieve Evaluatie: Externe experts bieden onafhankelijk objectiviteit bij het beoordelen van processen.
  • Continue Verbetering: Experts begrijpen normen en strategieën voor effectieve aanpassingen.
  • Kennispartner: Altijd up-to-date van nieuwe kennis en wijzigingen in de norm.
  • Implementatie Uitdagingen: Deskundigen kunnen veranderingen soepeler doorvoeren en weerstand verminderen.
  • Efficiënt Tijdgebruik: Onderhoud vraagt tijd en leidt jouw medewerkers af van hun dagelijks werk.
  • Zorgeloze Certificatie: Ondersteuning zorgt voor behoud certificering zonder stress.

Blijf zorgeloos gecertificeerd

Onze onderhoudspakketten helpen jouw organisatie gecertificeerd te blijven en stellen jou in staat je te concentreren op je bedrijfsvoering. Wij zorgen ervoor dat jouw managementsysteem meeverandert met jouw organisatie en voeren periodiek belangrijke wijzigingen door.

"Wist je dat 98% van onze klanten na de implementatie ook onderhoud bij ons afneemt?"

Wil jij je concentreren op de groei van je bedrijf zonder de stress van het behouden van je certificaat? Kies het onderhoudspakket dat bij jouw organisatie past en blijf zonder zorgen gecertificeerd. Klik hier voor de verschillende onderhoudspakketten.

Ontdek de juiste software voor jouw ISO-managementsysteem
Download gratis whitepaper
Kilian Houthuijzen
Commercieel Manager & Partner
085 773 60 05
Naar nieuwsoverzicht
KAM Certificeringen is nu Fendix

Wij zijn partner van