Wat is een directiebeoordeling?
De directiebeoordeling is het moment waarop de directie het managementsysteem, relevante processen, procedures, beleid en regels van de organisatie gaat beoordelen op effectiviteit. Tijdens de directiebeoordeling evalueert de directie of het managementsysteem bijdraagt aan het behalen van de beoogde doelstellingen.
Het doel van de directiebeoordeling
Het belangrijkste doel van de directiebeoordeling is het continu verbeteren van het managementsysteem en de organisatie. Dit wordt bereikt door concrete actiepunten die komen uit de directiebeoordeling. Met behulp van deadlines en verantwoordelijken zorgt de organisatie ervoor dat verbetermaatregelen daadwerkelijk geïmplementeerd worden in het managementsysteem en de organisatie.
Hoe ziet de directiebeoordeling eruit?
Tijdens dit geplande overleg beoordeelt de directie uiteenlopende aspecten van het managementsysteem. De besproken onderwerpen verschillen per norm. Zo staan bij ISO 9001 onder andere ‘klanttevredenheid' en 'kwaliteitsdoelstellingen’ op de agenda, terwijl bij ISO 27001 ‘informatiebeveiligingsprestaties' en 'informatiebeveiligingsdoelstellingen' worden besproken.
Wat moet er in een directiebeoordeling staan?
De directiebeoordeling bestaat doorgaans uit acht vaste onderdelen, die te vinden zijn in onze gratis template.