Wat is een managementsysteem?
Definitie van een managementsysteem:
Een managementsysteem lijkt misschien complex, zeker gezien de diverse softwarepakketten die ervoor beschikbaar zijn. In essentie is het een samenstelling van processen, procedures, verantwoordelijkheden en bijbehorende documentatie. Het hoofddoel van dit systeem is het behalen van doelstellingen en strategische doelen. Kortom, het is als het ware een verzameling documenten die het systeem zelf beschrijven. Opvallend is dat er geen strikte eisen zijn voor hoe het systeem eruit moet zien, maar wel voor wat het moet bevatten en borgen.
Zo kan je als kleinere, overzichtelijke en goed georganiseerde organisatie, ook een formeel gecertificeerd managementsysteem implementeren, zonder dat dit te zwaar en belastend is voor de interne organisatie.
Wat heb je aan een managementsysteem?
Nu je een idee hebt van wat een managementsysteem inhoudt, is het tijd om te begrijpen wat het voor jouw organisatie kan betekenen.
- Certificeringseisen: Organisaties streven vaak naar certificering om aan de eisen van klanten te voldoen of omdat de marktvraag hiernaar groeit. Het hebben van een managementsysteem is een stap in de richting van het behalen van zo'n certificaat.
- Kwaliteit en veiligheid: Als jouw organisatie regelmatig klachten ontvangt over de kwaliteit en veiligheid van producten of diensten, kan een managementsysteem helpen deze aspecten te verbeteren en problemen te voorkomen.
- Effectiviteit: Een laag niveau van effectiviteit kan leiden tot te hoge kosten of te lage winstgevendheid. Een goed ingericht managementsysteem kan helpen de efficiëntie te verhogen en zo kosten te beheersen.
Ben je nog zoekende naar de juiste ISO-managementsoftware voor jouw organisatie? In onze whitepaper hebben we een selectie van geschikte software voor je op een rijtje gezet. Of je nu al bezig bent met de implementatie of nog in de oriëntatiefase zit, wij hebben de informatie voor jou op een rijtje gezet.